-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29967 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

چرا خداوند هر يك از بنده ها را يك جور امتحان مي كند؟ چرا نوع آزمايش هاي الهي متفاوت است؟

خداوند بندگانش را از راه هاي مختلف به وسيلة نعمت و بلا آزمايش مي كند، همان طوري كه قرآن مجيد مي فرمايد: و نبلوكم بالشر و الخير فتنة؛ ما شما را به وسيلة بدي ها و خوبي ها امتحان مي كنيم.(1) در جاي ديگر از قول سليمان(ع) مي خوانيم: هذا من فضل ربي ليبلوني أأشكر ام أكفر؛ اين از فضل پروردگار من است. او مي خواهد مرا آزمايش كند كه در برابر اين نعمت شكر گزاري مي نمايم يا كفران مي كنم.(2) تفاوت امتحان بر اساس روحيه، وضع فردي و اجتماعي و مراتب وجودي انسان ها از نظر كمالات است. اين امر را فقط خدا مي داند. ما نمي دانيم چرا خداوند براي برخي فقر و براي برخي غنا و يا براي برخي بيماري و براي ديگري رفاه و آسايش را مقدّر ساخته و از اين طريق افراد را آزمايش كرده است، ولي اين را مي دانيم كه نه آن كس كه در دنيا نعمت بيشتري به او مي دهند، محبوب تر است و نه كه هر كس به گرفتاري مبتلا شد، خدا به او اعتنا ندارد، بلكه بر عكس هر كه را خدا بيشتر دوست دارد، بيشتر به بلا گرفتارش مي كند:

هر كه در اين بزم مقرّب تر است جـام بلا بيشتـرش مــي دهنـــد

از طرف ديگر با توجه به تفاوت افراد، تفاوت آزمون ها امري طبيعي است. همان گونه كه در درس هاي مدرسه از دانش آموزان رتبه هاي مختلف، آزمون هاي مختلف به عمل مي آيد و آزمون دورة ابتدايي با آزمون دوره دبيرستان يكي نيست. انسان هايي كه داراي كمالات وجودي و اخلاقي برتر هستند، به آزمون هاي سخت تر مبتلا مي شوند، همانند كوره هاي آتش براي به دست آوردن فلز خالص كه نياز به فلز خالص تر، آزمايش ها و حرارت بيشتر را مي طلبد.

هم چنين هر انساني كه از مرتبه اي از آزمايش الهي سربلند بيرون آيد، به مرتبة بالاتر از آن آزموده مي شود تا به مرحلة بالاتر از كمال دست يابد اصولاً اساس زندگي دنيا بر آزمون الهي است.

خداوندي كه مرگ و زندگي را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدامين بهترين در عمل هستيد.(3)

پي نوشت ها:

1. انبيا (21) آية 35.

2. نمل (27) آية 40.

3. ملك (67) آية 2.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.